Friday, December 6, 2013

Julesnaps!

Det hører julematen til en god dram!
I år har jeg laget den selv!
Spennende, morsomt og lærerikt.


Oppskriften fant jeg i bladet "Alt om Julen" fra Norsk Ukeblad.



2 Sukkerbiter
1 kanlestang
4 Nellikkspiker
1 bit Pomeranskall
1 ts Spisskummin
35 cl sprit, 40%


Jeg lagde av 0,5cl Amundsen 40% og la til litt mer av ingrediensene.
Flaskene jeg kjøpte tok 0,25cl.


Legg sukker, kanlestang, nellikspiker, pomeranskall (jeg fikk bare malt og
hadde i ca 2 ts) og spisskummin i et norgesglass e.l 
og la spriten stå i 2 døgn.
Jeg smakte på min dram og valgte å la den stå i 2 uker 
- og da smaker det godt av jul!
Passer godt til mat og ikke minst, f.eks pepperkaker!


Sil og ha det over på flasker.
Jeg har ikke kaffefilter (bruker perkulator) så jeg la en klut oppi
dørslaget og helte fra et målebeger og over i et annet.
Snapsen ble klar og fin - med en gylden farge.


Helt over på småflaskene med trakt.
Flaskene er godt rengjorte i varmt vann og tørket .


Jeg lagde tags med Julesnaps på og innholdet på baksiden
og pyntet flaskene med bånd.


Gleder meg til å gi bort - og håper på en dram selv
av dette gode brygget!
Skål! ☺

No comments:

Post a Comment